דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו החוש הדומיננטי שלך ? שונות אישית בראי ה- NLP 

מאת    [ 16/11/2010 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 3775 פעמים ]

ההתנהלות התקשורתית שלנו בחיים בכלל ובמערכות יחסים בפרט משפיעה על טיב יחסינו עם הזולת, כשיש הבנה הדדית התקשורת זורמת, אך כשמשהו משתבש בתקשורת שלנו עם האחר, יש חילוקי דעות, תסכולים וקונפליקטים הנגרמים על פי רוב בשל חוסר הבנה. אז איך נוכל להבין טוב יותר את עצמנו ואת השני? הנחת היסוד של ה-NLP הטוענת לכך שהמפה שונה מהשטח, שבעצם אין מציאות אבסולוטית וכל אחד מפרש את המציאות באופן המתאים לתפיסה שלו, כך שבכלל לא חשוב מי צודק ומי טועה, בינינו שונות שכדאי לשים לב אליה. חוקרי הNLP- שמו לב שההבדל בין אנשים בא לידי ביטוי, בדרך בה הם תופסים את העולם, כל אירוע אובייקטיבי המתרחש במציאות עובר דרך הפילטרים שלנו ויוצר אצלנו חוויה סובייקטיבית שהיא בעצם המפה האישית שלנו. 

ברמה הבסיסית ביותר אנו חווים את העולם דרך החושים שלנו : ראיה, שמיעה, תחישה, טעם וריח, המידע הנקלט מהסביבה, מועבר דרך מערכת העצבים למוח, במוח מאוחסנות החוויות שלנו כמפות פנימיות, כשאנו חווים אירוע מסוים אנו יוצרים במוח תמונות או קולות, טעמים, ריחות ותחושות פיזיולוגיות המייצגות את האירוע.

מהו סגנון החישה הדומיננטי?

כולנו קולטים את המציאות דרך החושים, אך אנו שונים זה מזה בסגנון החישה הדומיננטי המאפיין אותנו, לכל אדם יש מערכת חישה אחת שהיא מועדפת, יש כאלה שמערכת החישה הדומיננטית אצלם היא ראייה ויש כאלה ששמיעה היא המערכת הדומיננטית, יש אנשים שזה מתחלק אצלם חצי חצי ויש כאלה שמערכת החישה היא הדומיננטית אצלם, ויש אפילו שמערכות הטעם והריח דומיננטיות יותר, ויש כאלה שהם גם וגם, מספר האפשרויות הוא רב, ודומיננטיות ההרכבים שונה מאדם לאדם,שונות זו נמצאת בבסיס ההבדלים בתפיסת העולם.

אנשים שחוש הראיה שלהם דומיננטי יותר, חווים את העולם דרך העיניים, כדי לזהות אותם ניתן בקלות להבחין שהם משתמשים בפעלים של ראיה, כמעט בכל מצב: "תראה, המצב לא פשוט" או "אני רואה שהסתדרת", "ראית, איך הוא מדבר", ואנשים ששמיעה היא החוש הדומיננטי, מרבים להשתמש במילים כמו "תקשיב שנייה", "תשמע, זה היה ממש טוב" "אני שומעת שאתה חולה", ולעומתם אנשים שסגנון החישה הדומיננטי שלהם הוא תחישה, ידגישו בשפת התקשורת שלהם מילים אשר מדגישות תחושות פיזיות כמו: "יש לי תחושה לא טובה בקשר לזה", "לא נוח לי עם זה", "זה מרגיש לי נכון" .... ואם נתקלתם באדם שאומר "אני מריח שינוי באוויר", יש סבירות גבוהה שמערכת הריח מאוד דומיננטית אצלו.

אם ניקח מישהו עם סגנון חישה ראייתי, הראייתיים הם "חובבי סדר", והם נוטים לארגן את סביבתם ואת ביתם בהתאם, הראייתי פשוט רואה את חוסר הסדר וזה מפריע לו בעיניים, ונניח במקרה שבן הזוג שלו עם סגנון חישה תחישתי, אז נקדים ונאמר שהתחישתי מרגיש, ובמגע עם הרצפה או משטח השיש במטבח יהיה לו חשוב שיהיה נעים וחלק הרבה יותר מהסדר הכללי, כי התחישתי מרגיש את הגרגירים, אבל לא ממש רואה את חוסר בסדר, נכון שהוא רואה אבל זה לא דומיננטי אצלו, ובטח שזה לא מפריע לו. יש לא מעט חילוקי דעות וחוסר הבנה בין אנשים על רקע שונות זו אותה אפשר להסביר בכך שהם שונים באופן שהם תופסים את אותה סיטואציה.  

נקודה חשובה לשים לב אליה זה שאיננו יכולים להתנהל אותו דבר עם כל האנשים שסביבנו, כי אנו שונים זה מזה, כדי ליצור קשר טוב אשר מבוסס על הבנה הדדית, לשם כך עלינו לזהות כיצד האדם שמולנו תופס את העולם ומהו סגנון החישה הדומיננטי אצלו, זיהוי סגנון החישה, חשוב מאוד בתקשורת הבין אישית, והוא מאפשר לנו לדבר עם האחר ב"שפה" שלו, בכך שאנו מדברים באותה שפה, יש לנו יותר הבנה, יכולת זיהוי ותסייע לנו להבין את מקור הקונפליקט ותאפשר תקשורת טובה יותר.

רחלי דגן, מנחה תהליכי שינוי והעצמה אישית בשיטת NLP ודמיון מודרך




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב